woensdag 16 maart 2016

Scheiden en een eigen bedrijf; maak je afspraken helder!

Een echtscheiding is vaak een moeilijke en emotionele aangelegenheid waar heel wat bij komt kijken. Afspraken over eventuele kinderen, verdeling van eigendommen, inboedel (of schulden) en natuurlijk jullie huis. Wanneer jullie samen of één van jullie echter een eigen bedrijf heeft, maakt dat jullie scheiding nog complexer.
Om getouwtrek of onnodig slepende vraagstukken te voorkomen, kun je met je partner over deze zaken ook eerder afspraken maken. Het is goed om te weten welke aspecten hieraan ten grondslag liggen, zodat je goed kunt nadenken over hoe jullie je huwelijk, bedrijf of op handen zijnde scheiding soepel kunnen regelen.



1. Continuïteit van het bedrijf na scheiding
Wanneer slechts één van jullie het bedrijf voert, is dit vraagstuk vaak minder lastig. Diegene blijft het bedrijf voeren. Als jullie samen in het bedrijf zitten, wordt het een ander verhaal en moeten jullie bepalen wie het bedrijf verlaat.
Zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd? Dan valt het bedrijf ook in de gemeenschap en moet dit worden verdeeld. Daar kunnen dan flinke bedragen aan vast zitten; geld dat meestal ‘in’ het bedrijf zit. Niet eenvoudig dus.
Wanneer je partner een bedrijf heeft of gaat starten, kun je er voor je huwelijk voor kiezen om huwelijkse voorwaarden te laten opstellen die rechten, plichten en schulden rondom het bedrijf vastleggen.
In vrijwel alle gevallen is het bij gecompliceerde scheidingen als dit een noodzaak aan een gespecialiseerde echtscheidingsnotaris of adviseur die ervaring heeft met ondernemingsrecht en echtscheidingen.

2. Openheid over belangen na de scheiding
Hoewel het niet altijd eenvoudig is, is het maken van goede en eerlijke afspraken iets wat jullie het beste kunnen doen als je met respect en openheid met elkaar in gesprek gaat. Lukt dat niet, dan kan een mediator de oplossing zijn.
Wat belangrijk is om te weten, is dat het mes in scheidingssituaties vaak aan twee kanten snijdt. Probeert de ene partner maximaal voordeel te behalen (bijvoorbeeld door op korte termijn de helft van het bedrijf in gelden te claimen), is de kans op partneralimentatie voor die partner snel verkeken. Er blijft immers een lastige financiële situatie over die weinig ruimte biedt voor ondersteuning van de ander.



3. Waarde bepalen van het bedrijf
De waarde van een onderneming bestaat voor een groot deel uit winst die voor de aankomende jaren kan worden verwacht. Het is echter lastig dit in waardebepaling mee te nemen, wanneer het resultaat afhangt van de inzet en kunde van de ander.
En wanneer die waarde is bepaald en het rechtmatige deel van de vertrekkende partner is bekend, volgt de echte moeilijkheid. Dit bedrag direct beschikbaar ophoesten is vaak niet mogelijk, een lening heeft een nadelig prijskaartje (rente) en een betalingsregeling is niet altijd gewenst omdat het partners toch nog enigszins aan elkaar verbindt.
Wat voor jullie situatie de beste oplossing is, is afhankelijk van jullie exacte situatie. Die verschilt bij iedereen.

Wil je graag problemen voorblijven of voorafgaand aan of tijdens jullie huwelijk de zaken goed regelen? Dat doen we graag. Kom eens in contact over huwelijkse voorwaarden.
Is een scheiding aan de orde en zoeken jullie vakkundig advies over jullie situatie van een ervaren professional? Ook daarvoor kun je bij ons terecht!

vrijdag 4 maart 2016

Veel Nederlanders regelen geldzaken nauwelijks.. hoe komt dat?

Hoewel we in Nederland geen gebrek hebben aan mogelijkheden om financiële zaken te regelen, blijkt uit onderzoek vaak dat we in veel gevallen niet alles op een rij hebben.
Zo liet een onderzoek van GfK zien dat 83% van de Nederlanders het belangrijk vindt om geldzaken goed te regelen. Tegelijkertijd heeft meer dan 36% nog niet nagedacht over hoe, laat staan stappen genomen om, hun financiële situatie er uitziet als ze met pensioen gaan.
Hoe komt dat en belangrijker.. hoe pakken we dat anders aan?

1.      Gebrek aan kennis
Niet iedereen is erg goed thuis in de financiële wereld. Dat is niet zo vreemd, want het is een vrij specifieke materie. Dat gebrek aan kennis maakt de drempel richting het regelen van dit soort zaken erg hoog.
Je moet je verdiepen in zaken die je niet liggen of niet interessant vindt, je bent bang voor de gevolgen als je het niet goed doet, maar hebt tegelijkertijd niet zo’n goed beeld bij HOE je dat dan aan moet pakken. Omdat we geldzaken vaak zien als ingewikkeld, gaan we er ook vanuit dat dit soort zaken tijdrovend zijn. Onze reactie is in veel gevallen dan ook uitstelgedrag.
Ons advies: Vraag om advies van een professional. Het lijkt een open deur, maar specialisten, zoals de adviseurs van Huijbregts, verdiepen zich dagelijks in de vraagstukken van cliënten.
Een kennismaking kost niets en je bepaalt zelf wat je daarna doet.

2.      Wantrouwen
Eerlijk is eerlijk; ook wij kennen het beeld dat veel mensen hebben van notarissen en adviseurs. Je moet praten over zaken waar je geen weet van hebt en bent bang dat deze afspraken je direct veel geld gaan kosten.
We schreven daarover eerder al eens een blog: “Hoe eng is je notaris?” 



Zeker wanneer het gaat om je toekomst en je geldzaken, is het niet zo vreemd dat je soms wat terughoudend bent. Je moet immers over persoonlijke zaken praten en een keuze maken en werkt misschien met iemand die je (nog) niet zo goed kent.
Als je zaken wilt of moet regelen en weet dat je daar zelf niet toe komt (omdat je er te weinig van weet of omdat je simpelweg niet weet hoe te beginnen), ga dan eens vrijblijvend in gesprek met iemand die je kan helpen.
Heb je een kennis of familielid, stel dan eerst daar je vragen. Raadpleeg (daarna) een professionele adviseur, deel je twijfels en angsten en maak gewoon eens kennis.
Heb je een goed gevoel bij je adviseur? Dan is dat al heel veel waard. Heb je dat niet, volg dan je gevoel en instinct en ga op zoek naar iemand anders.

3.       Het is niet actueel
Er zijn geldzaken in allerlei soorten en maten. Daarnaast zijn er natuurlijk ook andere belangrijke beslissingen die niet eenvoudig zijn, maar wel belangrijk. Denk eens aan het regelen van de voogdij van je kinderen als jij er niet meer bent, je huwelijkse voorwaarden of je erfenis.
Wat veel van onze geldzaken gemeen hebben, is dat ze voor ons gevoel nog in de verre toekomst liggen. Nu denken aan je pensioen.. het is nog zo ver weg.
En je gaat er natuurlijk nooit vanuit dat jou en je partner iets overkomt, maar wat als het gebeurt?
Ons voor de hand liggende advies is opnieuw om je goed te laten adviseren en toch écht de stap te nemen om zaken goed te regelen. Dat hoeft niet meteen met een adviseur op kantoor; zoek eerst online eens wat informatie om jezelf meer in te lezen.
Zo zit je met een lekkerder gevoel bij een adviseur en kun je vrij alle vragen stellen die je nog hebt.

4.      De eerste stap
De eerste stap is het moeilijkste. Deel de zaken die je nog moet regelen in stappen op OF kies ervoor om alles ineens weg te leggen bij iemand die je echt kan helpen.
Wil je liever stapsgewijs te werk gaan; plan dan een rustig moment in (eventueel samen met je partner) om echt te kijken naar wat er moet gebeuren en hoe je dat zou willen doen.

Ons aanbod blijft staan: Een kennismaking is gratis en tijdens ons inloopspreekuur leg je op een laagdrempelige manier je vragen aan ons voor.